Itt nem a szó hagyományos értelmében vett otthoni pénztárra, pénztárcára kell gondolni, hanem a céges készpénz kezelésére, ahol a pénzmozgásokat a tételes nyilvántartáson túl, szigorúan - vagy kevésbé szigorúan -, de bizonylatolni szükséges. Erre a feladatra a legtöbb cég eddig a hagyományos kiadási és bevételi pénztárbizonylat tömböt használta.
A Házipénztár egyszerre több pénztárat, is kezel, igény szerint szigorúan sorszámozza - külön a kiadási és külön a bevételi - bizonylatokat, pénztár bizonylatot és összesítő jegyzéket nyomtat, tetszőleges időintervallumra összeállítja a pénztárjelentést. Az így rögzített bevételekre és kiadásokra az említett kategorizálások ugyanúgy használhatóak.
A bevételi- és kiadási költséghelyek legfontosabb szerepe, hogy pénzmozgásainkat bármikor a számunkra fontos szempontok szerint csoportosítani tudjuk. Ezek segítségével lehet pontosan kimutatni, hogy miből mennyi bevételünk származott ill. mire mennyit költöttünk. Ha nem kielégítő annak ismerete, hogy összesen mennyit költöttünk üzemanyagra, hanem azt is tudni szeretnénk, hogy melyik autó fogyasztotta, vagy melyik sofőr költötte azt el, akkor erre a költséghelyek használatával lehetoség van.